باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

روز جهانی پرندگان مهاجر 2024 و اهمیت حشرات

رویداد روز جهانی پرندگان مهاجر 2024 و اهمیت حشرات

 

 روز جهانی پرندگان مهاجر - پرنده زنبورخوار اروپایی

 

رویداد روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2024 بر کاهش حشراتی که برای بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر مهم هستند تمرکز دارد، از آنجایی که هر دو به طرز نگران‌کننده‌ای در حال کاهش هستند.

روز جهانی پرندگان مهاجر، یک رویداد جهانی برای آموزش و ترویج حفاظت از پرندگان مهاجر و مسیر فرامرزی آن‌هاست. در این روز، رویدادهای آموزشی در سرتاسر جهان با هدف آگاهی رسانی و ترویج حفاظت پرندگان برگزار می‌شود. این کمپین هر سال یک رویکرد مرکزی برای حفاظت از پرندگان اتخاذ می‌کند.

امسال تمرکز این روز بر اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر است. حشرات در تقریبا تمام اکوسیستم‌های جهان حضور دارند و منابع غذایی مهمی برای پرندگان مهاجر در سفر دور و درازشان هستند. پرندگان مهاجر معمولا زمان مهاجرتشان را با فراوانی حشرات تنظیم می‌کنند. پرندگان به حشرات برای تغذیه در حین مهاجرت و موفقیت زادآوری و تغذیه‌ی جوجه‌ها نیاز دارند.

واقعیت ترسناکی که در طی سالهای اخیر مشخص شده، این است که جمعیت حشرات در حال کاهش است و به تبع آن، جمعیت پرندگانی که به حشرات وابسته هستند هم در حال کم شدن است. پژوهشی در مجله‎ی ساینس نشان داد که در هر دهه، جمعیت حشرات 9 درصد کاهش می‌یابد. جنگل‌زدایی، کشاورزی صنعتی، استفاده‌ی بیش از حد از سموم، آلودگی نوری و تغییر اقلیم از مهم‌ترین عواملی هستند که این روند کاهشی را باعث شده‎اند. (طبق گزارش رویترز) علاوه بر آن در ایالات متحده و کانادا،  از سال 1970 تا به حال جمعیت پرندگان 29 درصد کاهش یافته که تقریبا معادل با 2/9 میلیارد پرنده است.

 

شعار امسال روز پرندگان مهاجر «حفاظت از حشرات، حفاظت از پرندگان» است که فرصتی برای افزایش آگاهی از اهمیت حشرات، آموزش و یادگیری است. این روز با اتفاقات شگفت‌انگیز و نادری در جهان حشرات مصادف است: مثل ظهور همزمان دو سلسله از زنجره‎‌ها در آمریکای شمالی. در پهنه‌های دیگر جهان، مهاجرت سنجاقک‎‌های «گلایدر سرگردان» (Pantala flavescens) تأثیر زیادی بر مهاجرت شاهین آمور (Falco amurensis) در عرض آفریقا و آسیا دارد. کاهش جمعیت مگس‌گیر ابلق در اروپا (Ficedula hypoleuca) از کاهش غذای ناشی از تغییر اقلیم ناشی می‌شود، از آنجایی که این پرندگان بعد از اینکه شفیره‎ها به حشره‎ی بالغ تبدیل شدند به جنگل‎های اروپا می‌رسند، و جوجه‌ها نمی‌توانند از این حشرات تغذیه کنند. اثر این ناهمزمانی در سال 2006 در مجله نیچر چاپ شده است.

برای پاسداشت این روز، مردم در سرتاسر جهان دعوت می‎‎شوند تا به رویدادهای روز جهانی پرندگان مهاجر 2024 بپیوندند و قدم‌های ساده اما موثری برای حفاظت از حشرات و پرندگان بردارند.

 پوستر روز جهانی پرندگان مهاجر 2024، حفاظت از حشرات حفاظت از پرندگان

پوستر روز جهانی پرندگان مهاجر 2024  اثر Anna Rose

 

 بعضی از اقداماتی که این کمپین آن‌ها را تشویق می‎کند:

  • کاشت گیاهان بومی در باغ و باغچه‌ها برای ساخت زیستگاه مناسب حیات وحش
  • خرید محصولات ارگانیک و کاهش استفاده از سموم مضر
  • کاهش تخریب زیستگاه برای ساخت و ساز یا تغییر منظر
  • آگاهی‌رسانی به دوستان و آشنایان از نقش حشرات در اکوسیستم
  • حمایت از فعالیت‌های آموزشی راجع به حشره، شامل آموزش حفاظت از آن‌ها در سطح جامعه
  •  وضع قوانین و مقررات برای حفاظت از حشرات و پرندگان مهاجر
  • تشویق فعالیت‌های حفاظتی محلی برای حفظ زیستگاه‌های حشرات، پرندگان و حیات وحش

برای کسب اطلاعات بیشتر از روز جهانی پرندگان مهاجر، یافتن رویدادها به سایت مراجعه www.worldmigratorybirdday.org کنید.

 

روز جهانی پرندگان مهاجر (WMBD):

روز جهانی پرندگان مهاجر کمپینی سالانه برای افزایش آگاهی راجع به حفاظت پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آن‌هاست. این کمپین اهمیتی جهانی دارد و قدم‌هایی را برای حفاظت از پرندگان و زیستگاهشان پیشنهاد می‌کند. به واسطه‎ی این روز رویدادهای آگاهی‌رسانی اجتماعی و حفاظتی در سرتاسر جهان تشکیل می‎شود.

این کمپین توسط کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر (CMS)، توافقنامه پرندگان مهاجر آفریقا-یوراسیا (AEWA)، محیط‌زیست برای قاره آمریکا (EFTA)، و همکاری مسیرهای مهاجرت آسیایی-اقیانوسیه (EAAFP) برگزار می‌شود.

 

گفته‌ها:

«جمعیت حشرات به صورت جهانی در حال کاهش است و این بر بسیاری از پرندگان مهاجرحشره‌خوار تأثیر می‌گذارد. در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما کاهش حشرات در بسیاری از نقاط جهان به شدت بر انواع مختلفی از گونه‌های مهاجر حشرات‌خوار تأثیرگذار است، به ویژه بر گونه‌های پرندگان و خفاش. این موضوع همچنین در گزارش توسط کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر در مراسم COP14 در فوریه 2024 به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است.»

- ایمی فرانکل، دبیر اجرایی کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر (CMS)

 

«حشرات کلیدی برای بقای و موفقیت تولید مثل بسیاری از پرندگان مهاجر هستند. این شامل برخی از پرندگان آبی مهاجر مانند اکراس شمالی و خروس‌کلی اجتماعی می شود، که هر دو گونه مهاجر در خطر انقراض در AEWA هستند و امسال نیز بر روی پوستر جهانی روز جهانی مهاجرت پرندگان حضور دارند. استفاده گسترده از سموم کشاورزی یکی از دلایل اصلی کاهش جمعیت حشرات است. با حفاظت از حشرات، پرندگان مهاجرمان را حفاظت می‌کنیم.»

- ژاک تروویلیه، دبیر اجرایی توافقنامه پرندگان مهاجر آفریقا-یوراسیا (AEWA)

 

«ما نمی‌توانیم بدون دوستان شش‌پایمان، حشرات زندگی کنیم. آنها با جمعیتی بیش از جمعیت ما انسان‌ها، ممکن است کوچک، ترسناک، چندش‌آور و گزنده باشند، اما به عنوان بخشی حیاتی از زنجیره غذایی، جهان ما به آنها وابسته است. آنها به ویژه برای پرندگان اهمیت دارند، زیرا مغذی و پر از پروتئین هستند و بسیاری از پرندگان فقط به آنها برای غذا وابسته‌اند. بنابراین، برای حفظ گونه‌های پرندگانمان، از مصرف سموم کشاورزی خودداری کنیم، قدر پشه‌ها را بدانیم، گیاهان گلدار بکاریم و این پیام را منتشر کنیم: حشرات برای زندگی.»

- جنیفر جورج، مدیر اجرایی همکاری مسیرهای مهاجرت آسیایی-اقیانوسیه (EAAFP)

 

«در روز جهانی مهاجرت پرندگان امسال، ما رابطه بین پرندگان مهاجر و حشرات را پررنگ می‌کنیم و بر اهمیت فوری حفاظت از هر دوی آنها تأکید می‌کنیم. از پرواز‌های چلچله‌ی صخره‌ای که حشرات را در هوا گیر می‌آورند، تا مرغ‌ مگس که حشرات را به جوجه‌های خود می‌دهند، و جستجوی پرندگان کنارآبزی که به دنبال حشرات ساحل‎های شنی را می‌گردند، بسیاری از پرندگان در مراحل مختلف دوره زندگی خود به حشرات وابسته هستند. حشرات منبع ضروری انرژی برای پرندگان مهاجر هستند و کاهش شدید در تعداد ملخ‌ها، زنبورها، پروانه‌ها و حشرات دیگر یادآور آن است که که حفاظت از پرندگان بستگی به موفقیت حفاظت از شکار حشرات آنها دارد. ما شما را به پیوستن به ما در اقدامات حفاظت از حشرات برای حفظ پرندگان دعوت می‌کنیم.»

- سوزان بانفیلد، مدیر اجرایی محیط زیست برای آمریکا (EFTA)

 

درباره کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر (CMS)

کنوانسیون حفاظت از گونه‌های وحشی مهاجر (CMS) به عنوان یک قرارداد محیط زیستی از سازمان ملل متحد، یک سکوی جهانی برای حفاظت و استفاده پایدار از جانوران مهاجر و محیط‌های زیستی آنها فراهم می‌کند. این قرارداد منحصر به فرد، دولت‌ها و متخصصان حیات وحش را با یکدیگر مرتبط می‌کند تا نیازهای حفاظتی از گوناگون جانوران مهاجر و محیط‌های زیستی آنها در سراسر جهان را ارزیابی کنند. از زمان شروع این کنوانسیون در سال 1979، تعداد اعضای آن به 133 طرف افزایش یافته است که اعضا آن از آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیا، اروپا و اقیانوسیه می‌باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت www.cms.int مراجعه کنید.

 

درباره توافقنامه پرندگان مهاجر آفریقا-یوراسیا (AEWA)

توافقنامه پرندگان مهاجر آفریقا-یوراسیا (AEWA) یک توافقنامه بین‌دولتی برای حفاظت از پرندگان آبزی مهاجر است که طی مسیر پروازی آفریقا- یوراسیا مهاجرت می‌کنند. این توافقنامه شامل 255 گونه پرندگان است که به طور اکولوژیک بر وابستگی به مناطق آبی برای حداقل یک قسمت از دوره سالانه خود تکیه دارند. در مجموع 84 کشور و اتحادیه اروپا این توافقنامه محیط زیستی را امضا کرده‌اند که محدوده جغرافیایی آن شامل 119 کشور در سراسر آفریقا، اروپا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، گرینلند و کانادا می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت www.unep-aewa.org مراجعه کنید.

 

محیط‌زیست برای قاره آمریکا (EFTA)

محیط زیست برای قاره آمریکا افراد را از طریق تحقیق، آموزش و ارتباط با طبیعت و پرندگان به یکدیگر وصل می‌کند. یکی از فعالیت‌های ما، هماهنگی روز جهانی پرندگان مهاجر در سراسر آمریکا قرار دارد، یک فعالیت که افرادی از تمام سنین را در حفاظت از پرندگان مهاجر مشترک خود مشغول می‌کند. این کار منجر به توسعه برنامه‌های کارآموزی شده است که فرصت‌های منحصر به فردی را برای نسل بعدی از پژوهشگران، حفاظت‌گران و حرفه‌ای‌های منابع طبیعی فراهم می‌کند. از طریق این برنامه‌ها، ما به جوانان در حفظ محیط زیست کمک می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت www.environmentamericas.org مراجعه کنید.

درباره همکاری

 

 همکاری مسیرهای مهاجرت آسیایی-اقیانوسیه (EAAFP)

همکاری مسیرهای مهاجرت آسیایی-اقیانوسیه (EAAFP) یک چارچوب گسترده برای ترویج گفتگو، همکاری و همکاری بین گروه‌های مختلف است که به حفظ پرندگان آبزی مهاجر زیستگاه آنها می‌پردازد. EAAFP نیز در سال 2005 به عنوان یکی از ابتکارات منطقه‌ای کنوانسیون رامسر شناخته شد و در تاریخ 6 نوامبر 2006 رسماً راه‌اندازی شد. با 40 شریک، این همکاری به حفاظت از پرندگان آبزی مهاجر، زیستگاه آنها و معیشت افراد وابسته به آنها در مسیر پروازی شرقی- آسیایی-اقیانوسیه می‌پردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت www.eaaflyway.net مراجعه کنید.

 

منابع

Both, C., Bouwhuis, S., Lessells, C. et al. Climate change and population declines in a long-distance migratory bird. Nature 441, 81–83 (2006). https://doi.org/10.1038/nature04539

Douglas W Tallamy, W Gregory Shriver, Are declines in insects and insectivorous birds related?, Ornithological Applications, Volume 123, Issue 1, (2021). https://doi.org/10.1093/ornithapp/duaa059

Hallmann, C., Foppen, R., van Turnhout, C. et al. Declines in insectivorous birds are associated with high neonicotinoid concentrations. Nature 511, 341–343 (2014). https://doi.org/10.1038/nature13531

Janicki, J., Dickie, G., Scarr, S., & Chowdhury, J., The collapse of insects. Reuters (2022). Retrieved from The collapse of insects (reuters.com)

Rochlitz, J., Ott, D., & Sherber, C. Insect Decline and Its Threat to Migratory Insectivorous Animal Populations (2023). CMS COP14 Information Document: UNEP/CMS/COP14/Inf.30.4.2.

Roel van Klink et al. Meta-analysis reveals declines in terrestrial but increases in freshwater insect abundances. Science 368,417-420 (2020). DOI: 10.1126/science.aax9931

 

لینک‌های مرتبط

World Migratory Bird Day Website: www.worldmigratorybirdday.org

Social Media Trello Board: www.worldmigratorybirdday.org/2024/resources

World Migratory Bird Day Global Event Map: www.worldmigratorybirdday.org/events-map

World Migratory Bird Day Event Finder: World Migratory Bird Day: Schedule


تاریخ ارسال: 1403/02/22
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد